fredag 30 september 2011

En liten beskrivning på filt utan covermaskin!

Efter att försökt på mail att förklara för en kär läsare hur jag sydde en filt bestämde jag mig för att försöka mig på en beskrivning med lite bilder! Hoppas att nån kommer att få användning av den och att inte jag hoppat över nått moment! Det fina elefanttyget kommer från Stömmingdesign och är i interlock! Till "baksida" har jag valet en velour och i kanten vanlig muddväv från Stof&Stil


1. Efter att ha klippt ut själva filten i den storlek som jag vill ha, har jag helt enkelt owerlockat ihop fram och bakstycke, aviga mot aviga, hela vägen runt! Detta moment kan man skippa om man inte hat nån owerlock, men jag tycker att det blir en stadig och bra kant att nåla muddremsan mot!


2. Sen har jag klippt ut en muddvävsremsa som är 4cm bred och lagom lång för att räcka hela vägen runt!
Efter som jag inte hade nån rundvävd mudd så fick det bli en skarv och den gjorde jag så här

Lägg remsorna som ett L och sy av med en enkel raksöm

Klipp bort så att det bara är ett par millimeters sömsmån

baksida
3. Sen har jag nålat fast remsan mot det som jag har tänkt ska vara baksidan, på raksträckorna sträcker jag mudden en aning men inte alls hårt och i dom rundade hörnen inget alls! Efter att ha nålat hela vägen runt syr jag ihop de andra ändarna på remsan på samma sätt som ovan! Det blir lite spill i stället för att räkna ut hur mycket som går åt men det känner jag att det kan jag ta!
4. Jag syr fast remsan med en pressarfotsbredd hela vägen runt, vanlig raksöm!

5. Sen vänder jag på muddremsan mot framsidan och viken in ännu en gång, nålar fast den. Byter till tvillningnålen och släpper lite på trådspänningen. Syr med vanlig raksöm! Och är noga med att jag har pressarfoten mot kanten av muddremsan.
6. När man syr med tvillingnålen ska det bli en sicksack på baksidan av muddremsan

 7.Färdig!

Fram och baksida

Bilderna ska vara klickbara, för att kunna se lite mera noggrant!
Hoppas att jag har kunnat förklara så att nån känner att det kan vara till nytta! :)

8 kommentarer:

Debbie sa...

Snygg filt, bra beskrivning och väääldigt snyggt tyg! Go Strömming!! :D

Mia sa...

Tack för beskrivningen ! Dett behövs fler Beskrivningar där man inte behöver en coverprp för alla har inte råd att köpa en. Trevlig helg!

Linda sa...

Jättebra beskrivning! :)

KRUMELEJ sa...

Vilken jättefin beskrivning du gjort och likaså filt :D

Ingrid sa...

Å en sån fin filt :) Jomenvisst kikar jag in här ibland. Är bara så dålig på att kommentera... (ta det inte personligt, jag är lika usel hos de flesta jag besöker!) Kram!!

Petra / Popetotrora sa...

Riktigt snyggt och bra beskrivning. :-)

Kattis sa...

Åh, tack för beskrivningen! Nu måste jag nog provsy en filt så.

Lotta sa...

Tack snälla... Imorgon ska jag försöka mig på en test först innan jag går på den riktiga varianten :)