lördag 23 juli 2011

Lite krångel...

I senaste numret av Ottobre, fastande jag för ett byxmönster som jag bara var tvungen att prova! Och av tidigare erfarenhet så klippte jag ut mönsterdelarna i en storlek större på längden. Men insåg rätt tidigt att det skulle bli jätte stort på Knut, så efter provning fick jag klippa av dom i rätt storlek! Men mönstret var jätte bra och bara sååå roligt att sy! Det känns lite varmt med velour nu men dom är ju tänkt till hösten!




Byxorna är sydda i storlek 98 ur senaste numret av Ottobre.
Velouren kan jag inte komma på var jag köpt, men är av väldigt fin kvalitet, tjock och härlig!  Mudden kommer från min kära mammas gömmor! Hon har sett till att jag inte ska behöva köpa så mycket av den varan, och det är ju kanon! Till fickpåsarna använde jag oxå mudd!


Jag sydde en tröja med i det ny hem komna tyget med elefanter på från Liandlo! Men det bara krånglade med overlockssömmarna. Så när jag tyckte att den vara klar så insåg jag att den inte kommer att hålla i sömmarna! Så den ska få bli nått annat av den, kanske nått till bebben!

Närbild på den misslyckade sömmen
 När jag väl kom på vad som var felet med sömmen(trodde att jag höll på att bli galen) så var det enkelt fixat! Bara ena tråden som hade hoppat ur en liten ögla. Fast jag insåg att inte sömmarna skulle hålla så valde jag att sy klart tröjan ändå. Knäppt kan tyckas men jag var så i gasen! 

Hjälp med vad som var fel fick jag  i genom "vi sytokiga" på facebook. Helt kanon grupp som jag inte vet vad jag skulle göra utan. Bara att slänga ut en fråga när man undrar över något, helt kanon!

Jag sydde en till tröja till sonen av elefanttyget och provade den här gången att göra nått nytt! Jag sydde ihop plagget aviga mot aviga. Och stickade ner sömmarna. Ville få till nått som liknade täcksömmar, och blev rätt så nöjd!


Tröja sydd men långärmad t-shirt mönster i från senaste numret av Ottobre. Jätte bra modell med raglanärm, som är såå fint!  Sydd i storlek 98 Med tyg från Liandlo och mudd från Mammas gömmor! Blev ju bra till slut men hade varit snyggare med röd mudd...men den räckte inte till ännu en tröja. Sonen blev nöjd och ville ju inte alls prova den  som det var rött på! Så det var ju positivt!


Vi var på gårdsaktion idag här i byn, jag ropade på lite grejer men fick tyvärr inget. Tänk när man står där och ropar och tycker att ett skåp skenar iväg i pris för att det kostar 700kr. Men det är inte i närheten av vad det hade kostat på blocket och då kanske att man tyckt att man "fyndat" i alla fall.  Inga rop vunna men däremot hade dom även en loppis på gården där maken fyndade en super fin klocka till köket, för ynka 20kr!! Den passade bara såå bra i köket, mot kökstapeten!!

Ni som orkat läsa allt vad jag skrivit måste jag ju påminna om att min tävling går ut i morgon kväll och om man vill hänga på är det bara att skriva en kommentar till inlägget! //Gittan

3 kommentarer:

Helena sa...

Jättefina kläder och kul med loppisfynd! :)

Fangoria sa...

Jättefina kläder alltihop, såg byxmodellen i en annan blogg oxå med de roliga fickorna, inte tänkt att det senaste Ottobre var tillräckligt kul för att köpa men nu blev jag sugen...=)
Jag har oxå tänkt testa att sy avigt och sticka ner sömmen, ser gärna en närbild på hur din söm blev? =)
Fint med klockan!! Var oxå på loppis idag och fyndade tyg, så lycklig....=)

Petra / Popetotrora sa...

Jösses, vilket sött tyg!